Website AVG proof maken voor 25 mei

Website AVG proof maken voor 25 mei

8 mei 2018
Door: ncmasterpass

25 mei 2018 treedt de privacywet AVG in werking. Is jouw website al AVG proof?

25 mei treedt de AVG / GDPR in werking

Je website AVG Proof maken voor 25 mei 2018, daar is nu iedereen mee bezig toch? Want dan treedt de privacywet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in werking.

Voor welke websites geldt de AVG?

Alle websites met daarop formulieren en/of websites waarbij gebruikers kunnen inloggen moeten voldoen aan de AVG. 
In beide gevallen vraag je immers persoonsgegevens op of sla je deze op in de database van je website. Formulieren moet je breed zien, het gaat om alle velden waar bezoekers persoonlijke data invullen en naar je verzenden. Dus ook afgeven van het emailadres voor een nieuwsbrief. Het wordt nu dus toch echt wel tijd om je zaakjes voor elkaar te hebben. Toch vragen veel website-eigenaren zich nog steeds af wat de consequenties zijn voor je website en wat je moet aanpassen om op 25 mei 2018 AVG-proof te zijn.

Om je hierbij te helpen hebben we een checklist opgesteld die heel duidelijk alle punten aangeeft waar je aan moet voldoen om je website AVG Proof te maken.

Checklist Hoe maak je jouw website AVG proof?

1. Door de bezoeker duidelijk te maken welke gegevens je verzameld en wat je met de verzamelde gegevens gaat doen middels een privacyverklaring.
2. Door je bezoekers in te laten stemmen met het verzamelen van benoemde gegevens en het gebruik ervan voor het doel dat je benoemt hebt.
3. Door alleen de gegevens te verzamelen die je daadwerkelijk nodig hebt om de beoogde dienst mee uit te kunnen voeren. Daartoe overbodige data verzamelen is verboden.
4. Door de gegevens daadwerkelijk ook voor niets anders te gebruiken dan hetgeen je naar je bezoekers communiceert.
5. Door de gegevens ook goed te beschermen want gestolen data worden zeker voor iets anders gebruikt dan hetgeen jij je bezoekers beloofd hebt. Dit doe je door je CMS up to date te houden, tijdig te patchen en veilige hosting te regelen.
6. Door de data alleen daar te bewaren waar ze nodig is om je dienst uit te kunnen voeren.
7. Door de data niet langer op te slaan dan strikt noodzakelijk is om die persoon je dienst te kunnen bieden. Afgemeld van de nieuwsbrief? Medewerker uit dienst? Alles verwijderen.
8. Door mensen de mogelijkheid te bieden om hun data te verwijderen. Opt-out voor de nieuwsbrief? Afgemeld als klant? Data moet verwijderd worden.
9. Door een verwerkersovereenkomst af te sluiten met partijen aan wie jij de data van je klanten overhandigt cq deze in kunnen zien (bv de bouwer en de hoster van de website).
10. Door je ervan te verzekeren dat partijen buiten de EU die toegang tot je klantdata hebben, aan gesloten zijn bij het zogenaamde 'Privacy Shield'.
11. Last but not least, door vanaf 25 mei ook je te houden aan de ePrivacy-verordening. Dit doe je door niet alleen te melden dat en welke cookies je plaatst maar de bezoeker hier ook expliciet toestemming voor te vragen en akkoord mee te laten gaan. Een zogenaamde 'cookie-wall' mag dus niet meer.

Contact opnemen

Heb je deze checklist doorgelopen en nog vragen of hulp nodig? Wij helpen graag je website AVG proof maken. Als je bijvoorbeeld moeite hebt om een verwerkersovereenkomst op te stellen dan kun je van ons een standaard ontvangen die je alleen nog maar in hoeft te vullen. Twijfel je of je data wel veilig is? Netcreators kan een quickscan doen op de veiligheid van je website door bijvoorbeeld de versie van je CMS, plugins en andere zaken na te lopen. Wacht in ieder geval niet te lang met in actie komen want over drie weken is de AVG van kracht.

Bel Willem Genevace op 06-53 98 05 54 voor meer informatie of stuur hem een email.

Deel dit bericht op 0 mensen
vinden dit leuk
naar nieuwsoverzicht

Lees ook

Website AVG proof maken voor 25 mei

25 mei 2018 treedt de privacywet AVG in werking. Is jouw website al AVG proof?

Lees meer

Migratie Magento 2, overstappen op Magento 2 of een ander systeem?

Magento 2 verscheen al op 16 november 2016 en is bezig met een gestage opmars. 5% van de shops is inmiddels over. De hamvraag voor veel webwinkeleigenaren is nog steeds, is migratie Magento 2 urgent om dit jaar uit te voeren?

Lees meer

Migratie van Magento naar WooCommerce drukkerij Vector

Nieuwe webshop van Vector Textieldruk gepubliceerd, gemaakt in WooCommerce shopsystem.

Lees meer

De Waarderingskamer TYPO3 upgrade 7.6

Netcreators heeft de website www.waarderingskamer.nl voorzien van een nieuwe core voor TYPO3 7.6 LTS.

Lees meer
Meer nieuws